Autonomous Maintenance (A.M)
نگهداری و تعمیرات مستقل – نت خود گردان اپراتوری (A.M)
خلاصه ای از نگهداری و تعمیرات A.M نگهداری و تعمیرات مستقل – نت خود گردان اپراتوری AM- Autonomous Maintenance چیست؟:
بارها شنیدهایم که اپراتورها «مالکان اصلی تجهیزات سازمان» هستند. اما این به چه معنا است؟
این یعنی اپراتورها باید مسئولیت نگهداشت روزانهٔ ماشین آلات خود را با بازدید های ظاهری و با استفاده از حواس پنج گانه به عهده بگیرند.
این کار شامل: COT تمیزکاری/نظافت وکنترل روانکاری منظم، که از الزامات سلامت تجهیزات است، میباشد. همچنین اپراتورها علائم اولیه نقص تجهیزات را پیدا کرده، آنها را گزارش کنند و مشارکت درروشهای بهبود عملکرد تجهیزات راداشته باشند.
هدف عمده فعالیت های نگهداری و تعمیرات نت خود گردان اپراتوری A.M – Autonomous Maintenance پیشگیری از فرسایش زود هنگام تجهیزات با جاری سازی پارامترهای زیر می باشد:
– بهره برداری صحیح از تجهیزات
– حفظ شرایط اصلی تجهیزات (تمیزکاری، روانکاری، آچارکشی)/ (COT)
– انجام تنظیمات بموقع (عمدتاً در حیطه بهره برداری و آماده سازی)
– حفظ و نگهداری سوابق و خرابیهای اضطراری
– بازرسی های ظاهری عملکردی روزانه با استفاده از حواس پنجگانه
– فرهنگ همکاری تنگاتنگ اپراتورها با گروه نگهداری و تعمیرات.
اندازه گیری خروجی عملکرد / شاخصهای کلیدی AM- KPI..
سـه هـدف عمده در تمیـزکاری Cleaningنگهـداری خودگـردان اپراتوری M عبارتست از:
تمیـزکاری Cleaning:
۱- بازرسی Inspection،
۲- عیب یابی Detection،
.Improvement-اصلاح و بهبود-۳
اهداف اصلی نگهداری خودگردان:
آشنایی با مفاهیم و نحوه فرهنگ سازی برای استقرار و جاری سازی نگهداری و تعمیرات اپراتوری AM Autonomous Maintenance در نگهداشت تجهیزات و ماشین آلات ، برای رسیدن به خرابی صفر با بازرسی روزانه توسط بهره بردار ماشین از روش پیشگیرانه AM جهت جلوگیری ازعدم تکرار وقوع خرابی ها مزمن و تکراری ، برای بهبود مدیریت نگهداری و تعمیرات یک سازمان است .
جلوگیری از زوال تجهیزات از طریق عملکرد صحیح و بازرسی مستمر روزانه توسط بهره بردار
- رساندن تجهیزات به حالت ایده آل از طریق بازگرداندن آنها به حالت اولیه با مدیریت مناسب
- برقراری شرایط اولیه مورد نیاز جهت نگهداری تجهیزات در وضعیت مناسب و کارا.
وظایف نگهداری تعمیرات خودگردانAMتوسط اپراتورهای تجهیزات انجام میشود.
از طریق نگهداری و تعمیرات خودگردان، اپراتورهای تولید، بهطور ضمنی تبدیل به مالک تجهیزات خود میشوند، بدین طریق آنها نه تنها احساس مسئولیت برای مراقبت و نگهداری تجهیزات پیدا میکنند، بلکه همچنین در آنها غرور و احساس تعلق به یک گروه – سازمان بزرگتر بهوجود میآید، این عمل باعث ترویج مشارکت، تعهد به تجهیزات و وظیفه و تمایل بهسوی مشارکت در اصلاحات تجهیزات و فرآیند میشود.
نگهداری و تعمیرات بهره ور فراگیر TPM
نگهداری خودگردان A.M یکی از ارکان هشتگانه نگهداری و تعمیرات بهره ور فراگیر TPM است.
تعریف کلی از نگهداری خودگردان AM یعنی مشارکت ”پرسنل تولید“ در فعالیت های حفظ و نگهداری تجهیزات خود می باشد.
نیروی محرک نگهداری خودگردان همانا، ”وجود اپراتورهای ماهر هر تجهیز“ به شمار می آیند بنابراین:
گام نخست در اجرای موفق A.M ”خلق اپراتورهای ماهر تجهیزات“ است.
نگهداری و تعمیرات اپراتوری AM Autonomous Maintenance را نگهداری و تعمیرات خودگردان یا نت خودگردان یا نت اپراتوری یا نت خودکنترلی نیز نامیده اند. یکی از اصلی ترین یکی از ارکان هشتگانه نگهداری و تعمیرات بهره ور فراگیر TPM است . که تمرکز بروی خطوط تولید و اپراتورهایی دارد که با تجهیزات کار می کنند.نقش اپراتور بعنوان فردی که به صورت مستمر با در کنار تجهیز یا دستگاه حضور دارد در نگهداری تجهیزات بسیار مهم است.
نگهداری و تعمیرات اپراتوری هسته اصلی موفقیت شما برای عدم تکرار وقوع خرابی ها مزمن و تکراری است. برای بهبود مدیریت نگهداری و تعمیرات یک سازمان ابتدا سراغ خط تولید و اپراتورهای تجهیزات بروید.
۷ گام نگهداری خودگردان :
۰- آماده سازی پرسنل (تشکیل حلقه / تیم A.M به همراه آموزش و تعلیم)
۱- نظافت اولیه تجهیزات و محیط کار،
۲- تعیین پارامترهای اندازه گیری منابع آلودگی با هدف حذف آنها،
۳- جاری سازی وثبت استانداردها و فعالیت های موقت انجام یافته (استانداردهای تمیزکاری و روانکاری و….)،
۴- بازدید کلی ظاهری ماشین COT / بازرسی و ممیزیAM،
۵- بازرسی خودجوش/ بازرسی های مستقل و خودکارAM،
۶- استانداردسازی/ تهیه برنامه کامل اجرای A.M،
۷- خود مدیریتی اپراتورها/ بهره برداران در راستای بهبود مستمر،
پایش و چگونه نت اپراتوری AM را در سازمان پیاده سازی کنید؟
مدرس: خانم مهندس فاطمه کاردان
پیشکسوت در حوزه از PM الی TPM مدیریت نگهداری و تعمیرات بهره ور فراگیر/ ناب
بعنوان : مدرس، مشاور، مولف و مترجم و نهاینه کردن فرهنگ MAINTENANCE LEAN بااستفاده ازمتد ژاپنی
مخاطبین : روسا و سرپرستان تولید و بهره برداران تاسیساتی و پشتیبانی فنی وکارشناسان نگهداری و تعمیرات (نت)
و سطوح های ختلف پرسنل واحدهای:
- تولید
- نگهداری و تعمیرات
- فنی و مهندسی
- کیفیت